قلم آزاد

قلم آزاد

محمد رضا غلامی
قلم آزاد

قلم آزاد

محمد رضا غلامی

مادر طبیعت صد سالگی ات مبارک

نتیجه تصویری برای مه لقا ملاح

دقایقی به همت دوستداران محیط زیست به تماشای سفر قهرمانانه  مادر محیط زیست ایران  و بنیانگذار جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست ، خانم دکتر مه لقا ملاح در صدمین سال تولدش  نشستیم و در هوای پر از نشاط و صمیمیت حضور ایشان نفس کشیدیم، فرشته ای دیدم در هیئت یک زن ، یک مادر ، یک کوه استوار ، فرشته ای که  راز طراوت و سرزندگی چشمانش را از انس با طبیعت گرفته بود.با صمیمیت و شادابی مثال زدنی پذیرای ما شدند ،مادر طبیعت ایران از خاطرات خود و ایمانی که به رسالتشان داشتند برای حفظ این آب و خاک  و از نامه های که به وزرا  و صاحب منصبان در خصوص اهمیت موضوع محیط زیست نوشته اند گفتند . در ادامه از ایشان پرسیدیم  که واقعیت دارد شما از حدود 50-60  سال پیش تا کنون هیچ زباله ای از منزل بیرون نگذاشته اید؟

ایشان با آرامش جواب دادند که تنها چیزی که از منزل بیرون می گذارندکاغذ و روزنامه است.

ایشان اضافه کردند که از سالهای دور ساکن شمیران بوده اند و اطرافشان باغهای بزرگی بوده که همسایه هایشان در آن حیواناتی همچون  مرغ و خروس و بز نگهداری می کردند.آن زمان مانده میوه جات و غذاها را به همسایه ها می داده اندتا به حیواناتشان  بدهند. برخی دیگر از زباله ها را هم در چاله ای که در باغ درست کرده بودندمی ریختند  تا تبدیل به کود شود. ایشان اضافه کردند که در زمان حاضر هم اینکار شدنی هست و دوستانی دارند که درآپارتمان زندگی می کنند اما یاد گرفته اند در بالکن منزلشان کمپوست درست کنند. سطل خاکروبه یا بشکه های بزرگ تهیه و زیر آن را سوراخ کرده اند . زباله هایی همچون چای خشک و پوست میوه را داخل آن می ریزند. طوری که شیرابه از زیر آن خارج و وارد ظرف دیگری می شود. زباله هم کود می شود و آن را به کسانی که نیاز دارند می دهند. به همین راحتی. مهم این است که بخواهیم. خانم دکتر ملاح آموزش و فرهنگ سازی را از مهمترین کارها در امر محیط زیست در راستای همگانی کردن دغدغه محیط زیستی برای جامعه دانستند  که امیدوار بودند این امر محقق شود و همه شهروندان در خصوص محیط زیست احساس مسئولیت و وظیفه نمایند.

گنج وجود مادر محیط زیست ایران چنان فضا را دلپذیر کرده بود  که ایمان آوردم که نشاط و بالندگی و انگیزه حرکت در جامعه از وجود چنین افرادی نشات می گیرد این ویژگی همه‌ی مردان و زنان پاک سرشتی است که  ارزشمندترین سالهای زندگی خود را برای آبادانی ملک و ملت خویش مصروف داشته‌اند و ما هستیم که باید قدر این عزیزان را بدانیم و حرمت شان را پاس بداریم  .باشد که  داستان زندگی شان را برای آموزش کودکان و نوجوانان این آب و خاک بعنوان قهرمانان ملی ثبت وبازگو شود.

مادر طبیعت صد سالگی ات مبارک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.